nartentinekewinter2022.reismee.nl

Op weg naar huis

Woensdag 23 februari 2022 We verlaten Spanje.

Voordat we Spanje verlaten gaan we Jaca nog bekijken. We vinden een goede parkeerplek op de camperparking en klimmen omhoog naar het historisch centrum. Mooie straatjes, veel winkeltjes, een grote kathedraal en een 16e eeuwse stervormige citadel. Het fort wordt nog steeds door het leger gebruikt. We gaan nog een keer “goedkoop” tanken en doen de laatste inkopen bij de Carrefour. Dan gaan we echt de Somport tunnel door en rijden tegen enen Frankrijk in. Via Pau en Mont-de Marsan komen we om kwart voor 5 in Labastide d’Armagnac. Omdat we dezelfde route nemen als Co en Riet en Co ons een aantal tips heeft gegeven over geschikte overnachtingsplaatsen verbaast het ons niet dat hun camper daar al staat. Ze zijn niet “thuis”. Waarschijnlijk een wandelingetje maken, wat wij ook meteen gaan doen na zo lang stilzitten. Labastide is een verbazend mooi dorpje met een middeleeuwse kern. Op het plein staan houten huizen op stenen pilaren. Daar komen we Co en Riet ook tegen en na nog een rondje, gaan we in een cafeetje iets drinken. Nart gaat de Armagnac uitproberen; de rest houdt het bij koffie en warme chocolademelk. Het is een gezellig cafeetje, waar ook allerlei artikelen worden verkocht zoals azijn, jams, mosterd en sauzen. S’ Avonds drinken en buurten we nog wat.

Donderdag 24 februari 2022 Frankrijk door.
Onze route vandaag loopt via Marmande, Bergerac en Perigeux richting Limoges. In Bergerac maken we een uitgebreide stop om de stad te bekijken. We vinden een mooie parkeerplaats aan de Dordogne en wandelen anderhalf uur rond. Uiteraard komen we Cyrano een paar keer tegen. We hebben vanochtend al een camperplaats ingegeven (SĂ©reillac) en zonder dat we het van elkaar weten komen we op dezelfde plek uit als Co en Riet. Zij wilden naar een andere plaats gaan, maar die was opgeheven. We lopen samen een rondje, maar hier is niks te beleven. In de avond is het tijd om verwaarloosde taken te doen: verslag nr 11 op Reismee zetten en de foto’s van de laatste twee dagen uitzoeken. Morgen weer een eind verder huiswaarts.

Vrijdag 25 februari 2022 Frankrijk door 2
Om 8.00 uur appt Riet dat ze klaar staan om te vertrekken. Wij zijn dan net wakker. Ik zwaai ze nog even uit en wens ze een veilige reis naar huis. Wij rijden om 9.00 uur aan. Het is nogal mistig. Onze route loopt via Limoges. We volgen steeds de D940. Mooi golvend landschap onderweg. Bij het hoge viaduct in Glénic maken we een stop. Tijd om de benen te strekken. Het is prachtig weer. We wandelen omhoog naar het oude treinstation en lopen over de voormalige spoorbrug naar de overkant van de Creuse en via een rondje weer terug. De volgende stop is in La LigniÚres voor de lunchpauze. Ook hier een rondje kerk en kasteel (privébezit van de familie de Bourbon-Parma). Van Bourges zien we alleen de grote kathedraal boven de stad uitsteken; de route gaat er ruim omheen. Tegen vieren vinden we het genoeg voor vandaag en stoppen op de camperparking achter de Aldi in Aubigny-sur-NÚre. We lezen op de borden dat er morgen markt is. Zouden we het echt dan nog beleven? Het centrum is verrassend mooi met oude vakwerkhuizen, waar meestal winkeltjes of restaurantjes in zijn gehuisvest. Wat later schuiven er nog twee campers aan op de parking. Het is een rustige plek.

Zaterdag 26 februari 2022 Frankrijk door 3
Vanmorgen voor vertrek dus eerst naar de markt. We zijn zo vroeg dat verschillende kramen nog bezig zijn met de inrichting. Veel fruit en groente, maar ook kleding, tasjes, kaas, vleeswaren, vis, zuivelproducten etc. Het is alleen erg koud!! En nog niet druk. Nart vindt een lange broek met veel zakken en ik koop bananen. Dan gaan we op weg voor de een na laatste etappe .De route gaat via Gien, Montargis en aan de westkant van Parijs langs. Het schiet goed op want er is een groot stuk snelweg. Tot twee keer toe proberen we een pauzestop in te lassen, maar de parkings staan bomvol met vrachtauto ‘s. Op de derde “Aire” vinden we nog een plekje achter een truck zonder oplegger. Daarna in noordwestelijke richting via Soissons naar Laon. Hoog boven de stad ligt de gotische kathedraal en we gaan er een wandeling maken. Via een weg vol haarspeldbochten komen we boven bij een parkeerplaats. Het is er best druk, mede door het mooie weer. Even flink de benen strekken. Laon heeft een mooi oud centrum en de Notre Dame de Laon is zeer indrukwekkend met zijn grote roosvenster, hoge torens en prachtige gebrandschilderde ramen. De kathedraal is vooral groot en hoog; enorme pilaren, hoge vensters en gewelven en 27 kapellen in de zijbeuken. Er staan veel informatie borden met ook in het Nederlands interessante weetjes over de geschiedenis van de bouw. Na een klein uurtje hebben we genoeg gezien en vervolgen we onze route naar de camperplaats, 60 km verderop: Rozoy-sur-Serre. Het is een rustige plek net buiten het dorpje en de kippen scharrelen er rond. Morgen nog 280 km o.a door BelgiĂ« en dan zijn we weer thuis.
Als alles meezit nemen we ook de zon mee. Die heeft ons de hele reis vanaf het moment dat we Portugal inreden geen moment in de steek gelaten. We hadden een geweldig mooie reis met veel nieuwe ervaringen. We legden in 61 dagen een afstand van 6246 kilometer af.

We bedanken iedereen voor het meereizen en meebeleven en reageren op foto’s en verhalen.

Mieke moller

Welkom morgen thuis!Weer mooie reis geweest zoals we hebben kunnen lezen.
Wat gaan 61 dagen snel voorbij.

Rob Verplak

Hoi Nart en Tineke, leuk dat jullie weer terug in Nederland zijn. Inmiddels zijn de voornaamste corona beperkingen opgeheven en wordt het hier weer vaker echt stralend weer.
De natuur staat hier vlak voor weer volledig uitspringen. We zitten nu in een veranderde wereld maar die mooie ervaringen van julie reis neemt niemand jullie (en ons via de reisverhalen) af.
Bedankt voor de kleurrijke verhalen en de mooie foto's.
Groetjes, Rob

henk gijsbers

na deze prachtige reis weer na waalre
i k kom binnekort beslist eens op bezoek
ik bel wel op
heel veel groetjes en tot ziens
groetjes en bedankt henk

Ron

Mooie culturele en geschiedenis bijdrage voor ons!

Hannie

61 dagen, maar het lijkt voor de lezer te zijn omgevlogen. Nu lekker nagenieten...... Dank dat ik mocht "meereizen" ! ?

Cees St.

Hallo Ineke en Nart,
Welkom thuis, weer even wennen en het normale leven begint weer. Ik heb genoten van jullie mooie reisverhalen en foto's. Zelf ga ik nog samen met Truuske genieten in het zonnige zuiden. Tot in april. Het ga jullie goed.

Jeannette

Weer thuis na een geweldige reis. We spreken gauw iets af.