nartentinekewinter2022.reismee.nl

Naar Extremadura

Woensdag 9 februari 2022 Naar Estremoz
We willen er nog niet zo erg aan geloven, maar we zijn toch echt weer naar het noorden aan het rijden….huiswaarts ?, maar wel erg langzaam. Vandaag verlaten we Portel, nadat we een uitgebreide ronde doen. We klimmen door de steile smalle straatjes omhoog naar het kasteel. Dat is gratis toegankelijk en het ziet er netjes onderhouden uit. Op het plein ervoor staat het vol met sinaasappelbomen. We bekijken de binnenkant van het kasteel en vanaf de dikke muren is een weids zicht op de omgeving. Vooral de vele grote, brede schoorstenen op de kleine huisjes vallen op. Via een omweggetje weer terug. We lozen vuil water en de toilet en nemen drinkwater in. Dan op weg naar Redondo. Daar staat een oud kasteel en aan het straatje er heen zouden aardewerkwinkeltjes zijn, maar we zien er geen een. Misschien alleen in de zomer? Ondertussen is de temperatuur alweer aardig opgelopen. Na de lunch rijden we door naar Estremoz. Het laatste stuk is verrassend mooi door een bergachtig landschap. Links en rechts staan olijfboompjes in nette rijen dicht op elkaar (kwekerijen?) en afwisselend zien we wijngaarden en olijfboomgaarden We rijden eerst even door naar de Continente waar wasmachines zijn, want de was moet nodig weer worden gedaan. Een uurtje later is dat alweer klaar. Ondertussen bekijken we de fotoreportages van de laatste Gemzen wandelingen die Hans heeft gemaakt, en kan ik wat delen van de Netflix-serie, die ik volg, downloaden, omdat er free wifi is. Dan een klein stukje door naar het grote centrale plein, waar we kunnen parkeren voor de nacht. We waren hier eerder. Er staat een oud Grandcafé en we gaan er even een wijntje drinken. Om deze tijd is het er erg rustig. Nog even langs de fruitmarkt en dan terug in de camper. De zon is weg en het koelt af. Potje koken en daarna foto’s kijken en de belevenissen opschrijven.

Donderdag 10 februari 2022 Naar Marvão via Alter do Chão en Crato
Hoewel we op een groot plein staan met veel geparkeerde auto’s is de nacht toch rustig. Tegen tienen zijn we klaar voor vertrek. We rijden vandaag door de Serra de São Mamede naar Marvão, vlak bij de Spaanse grens. Op de route er naartoe maken we eerst een stop bij een mooie brug over de Ribeira Grande bij Fronteira. Er staat zo weinig water in de rivier dat je bijna naar de overkant kunt lopen. We zien in het landschap hier veel vee op de landerijen: bruine en zwarte koeien, schapen en geiten. Ze hebben heel veel ruimte om te grazen. Volgende stop is Alter do Chão. Als we op de parkeerplaats staan zien we dat we hier al eens waren. De grimmige muren van het kasteel en de tegeltjes met afbeeldingen van dansparen. We gaan op zoek naar de opgravingen van de Romeinse villa met mozaïek tegelvloer, maar die is helaas alleen op afspraak te bezichtigen, lezen we op een bordje bij het gesloten hek.
Dan door naar Crato waar we een wandeling maken door de straatjes met witgele huizen en gebouwen naar het hoger gelegen kasteel. Dit kasteel (vroeger van de Johannieters) is alleen nog maar een ruïne omdat in 1662 de Spaanse troepen de stad in brand hebben gestoken. Via Castello de Vide gaan we even in Portagem kijken of er een geschikte parking is voor de wandeling van morgen. Die is er. Dan gaat het nog gedurende 4 kilometer omhoog naar Marvão, het middeleeuwse gehucht, dat op een hoogte van 862 m. ligt en spectaculair uitzicht heeft op de Serra de São Mamede en vanaf de kasteelmuren ver Spanje in kijkt. Er zijn nog plaatsen vrij op de camperparking naast het klooster. We moeten wel op de blokken staan en zelfs dan staan we nog niet waterpas. We gaan het 13e eeuwse kasteel en de ommuurde stad bekijken. Het graniet van de bergen gaat naadloos over in de muren van het kasteel. Het is er erg rustig. Over de keienpaadjes lopen we via twee fraai aangelegde tuinen naar het kasteel waar we nog het nodige klimwerk doen. Maar dan is ook het uitzicht overweldigend; eigenlijk niet in een foto vast te leggen. Op de hoogste uitzichttoren is een 360 graden zicht. Adembenemend! Op ons gemak lopen we weer naar beneden naar de parking en zien dat nu op 1 na alle plaatsen bezet zijn. Dit is terecht een populaire plek.

Vrijdag 11 februari 2022 Wandeling bij Portagem en door naar Spanje
Hoewel we toch op flinke hoogte zijn, is het helemaal niet koud. De kachel hoeft zelfs niet aan bij het opstaan. We rijden naar beneden, naar Portagem en parkeren op de grote parking bij het zwembad. We gaan wandeling nr.10 doen uit het boekje Voetwijzer – Zuid Portugal. De start gaat langs het riviertje de Sever en over een mooie oude bogenbrug. Even langs de doorgaande weg en dan steil de berg op over een kilometer lang keienpad. Links en rechts staan kastanjebomen en steeneiken tussen de grote granieten rotsformaties en naarmate we hoger komen zien we hellingen met eucalyptus- en naaldbomen. De route is vrij goed te volgen vanuit het gidsje en dankzij de Oruxmaps-app vinden we alle afslagen en paadjes. Hier en daar staan wat vervallen huisjes en het gehucht Ponte Velha ( we zijn dan al weer flink afgedaald) stelt niet veel voor. Een paar woest blaffende honden, meer komen we er niet aan levende wezens tegen. We moeten even zoeken, maar dan vinden we ook de uitgehouwen graven in de rotsen aan de kant van de weg. Die zouden uit de vroege middeleeuwen stammen. Iets verder weer een rond huisje met conisch rieten dak. Ik lees in het gidsje dat er zelfs mensen in hebben gewoond. Vier uur na de start zijn we weer terug in Portagem. Dit is voorlopig de laatste wandeling in Portugal want een half uur later rijden we Spanje binnen. Eerst maar even tanken. Diesel is 20 cent per liter goedkoper hier. Vandaag is ook de mondkapjesplicht op straat in Spanje afgeschaft, gelukkig. Wel nog even de klok een uur vooruit zetten. We vinden een camperparking naast de arena in Valencia de Alcantara, compleet met service. En er is prima wifi. We gaan plannen voor de komende dagen maken. Er staan nog wat natuurparken op ons lijstje hier in Extremadura.

Zaterdag 12 februari 2022 Naar Malpartida de Cáceres (S)
Ja het is weer even wennen aan de nieuwe tijd. We zijn dan ook laat op. De wifi is prima hier dus zet ik eerst het verslag en de foto’s nr. 8 op Reismee. Dan gaan we een rondje door Valencia de Alcantara maken. Er is wel het een en ander te zien: een kasteel (gesloten voor publiek), een oude Romaanse kerk en wat andere gebouwen. Het is druk in het centrum, op de terrasjes en de parkjes. We vinden een Coviran buurtsuper en doen wat inkopen. Veel verse groenten zien er niet uit, dus die laat ik liggen. We stippelen een route uit naar Marpartida de Cáceres. Daar is een camperplaats vlak bij de ingang van het park met de naam: Monumento Natural Los Barruecos. Daar willen we morgen gaan wandelen. De route gaat over een “groene” weg via Alburquerque. (geen idee hoe je dit moet uitspreken). Weidse landschappen met bergen in de verte, vee op het land en amper huizen. Ook hier weer de granieten boulders en heel veel olijfbomen. We komen amper een auto tegen. Ondertussen is de lucht wel erg donker geworden en net zijn we op de parking in Malpertida of een enorme bui breekt los. De rest van de middag dreigt het met regen, dus gaan we nu geen rondje lopen. Potje kaarten, wat lezen en plannen maken voor de komende dagen.

Zondag 13 februari 2022 Wandeling en verder naar Trujillo
Het is de rest van de nacht droog en in de ochtend dik bewolkt. We rijden 3 kilometer naar een van de parkeerplaatsen in Monumento Natural Los Barruecos. Het is zondag dus het zou best druk kunnen zijn. We beginnen om half 11 aan de wandeling om 2 van de meren in dit gebied. Met groene pijlen en tekens wordt deze route aangegeven. Het park is bijzonder rijk aan ooievaars: in bijna elke paal, mast, boom of rots zijn nesten te zien en het geklepper achtervolgt ons de hele wandeling. Het wandelpad loopt kriskras tussen de prachtige rotsformaties door, over rotsplateaus en paadjes met begroeiing links en rechts. We passeren bij het tweede meertje de locatie waar een deel van de serie “Game of Thrones” is opgenomen. We zien in en om het water diverse vogels: ganzen, futen, lepelaars, steltkluten, reigers en ibissen. En in de lucht een stel vale en aasgieren. Het is een prachtwandeling, heel afwisselend met hier en daar een klauterpartij en zelfs zon tussen de bewolking door. We zijn al blij dat het droog is, want de voorspelling was niet zo goed. De foto’s spreken voor zich. Na dik 7 kilometer zijn we rond en vervolgen onze reis via Cáceres naar Trujillo. (66 km). Ondertussen passeren we de 4000 km grens. Bij de arena is een camperplaats en daar kunnen we mooi overnachten. Trujillo is een interessante stad, dus die gaan we morgen eerst eens bekijken. De dagen vliegen nu echt voorbij….

Tini en Mimi

Hoi genieters !!!!
Geweldig om te lezen en te kijken naar de verhalen en foto’s.
Jullie kunnen wel een boekwerk uitbrengen van de belevenissen !!
Nog een hele fijne tijd ,,die nog rest voordat,jullie weer in ons kikkerlandje terug zijn !Veel liefs ?