nartentinekewinter2022.reismee.nl

Van Spanje naar Portugal

Maandag 3 januari 2022 naar Embalse Ullibarri
Weg uit Hernani met een mooie blauwe lucht, naar het stuwmeer vlak bij Vittoria Gasteiz. We tanken bij de Cepsa op de route en het is mistig onderweg. Na een bergpas trekt de mist op en laat de zon zich zien. We komen op een mooie parking met info over wandel-en fietsroutes Het hele stuwmeer rond is 48 km. We kiezen voor een wandeling van 13 km om een gedeelte van het stuwmeer heen. We nemen een lunchpakketje mee en gaan op pad. Wat een rust hier; auto’s zijn niet toegestaan. We komen langs een oude vervallen kerk met ooievaarsnest. Overal langs het pad zien en horen we vogels in de struikbegroeiing en ook op het water is van alles te zien. ( o.a. ooievaars, kraaien, waterpiepers, futen, heel veel meerkoeten, kuifeenden, wilde eenden, aalscholvers, roodborstjes, zilverreigers, cirl-gorzen, slobeenden, krakeenden, eksters, buizerds, blauwe reigers en mussen). We passeren 2 bruggen. Af en toe komen we wandelaars of fietsers tegen. En dat alles onder een heerlijk zonnetje. Als die onder is ,is het stikdonker; geen één lantarenpaal en geen verkeer. We hebben een prima overnachtingsplek hier.

Dinsdag 4 januari 2022 Naar Burgos.
Op weg naar Burgos. Na 20 km, in Vittoria Gasteiz, gaan we “ontzorgen” op een prima plekje. Wat later lopen we vast in het drukke centrum om een Lidl te vinden. Dan maar door, in Burgos is vast ook een super te vinden. Halverwege maken we een lunchstop in Breviesca en knopen er een wandeling langs het riviertje de Oca aan vast. Dan door naar Burgos. Hier waren we een jaar of 10 geleden al eens. De Kathedraal is indrukwekkend kan ik me nog herinneren. Het verkeer ook, tjonge jonge wat een chaos van wegen. Uiteindelijk vinden we een supermarkt en wat later de parking waar campers kunnen overnachten. Veel parkeerplaatsen die bestemd zijn voor campers zijn door personenauto’s in beslag genomen. Ondertussen is het bewolkt geworden. We willen toch wel de kathedraal nog eens bekijken en via de Río Arlanzón lopen we er heen, zo’n 2,5 km. We zijn er bijna of het begint serieus te regenen. Onder de doorgangspoort schuilen we even maar het lijkt voorlopig niet op te houden. In een winkeltje om de hoek kopen we een grote paraplu en vervolgen onze weg. We kijken even binnen in de Kathedraal; het is er best druk. Dan via een route door het centrum weer terug naar de camper. Ik loop te soppen in mijn schoenen, die verre van waterproof zijn. Na opwarmen aan de slag met een maaltijd koken: vandaag een venkel-zalm-risotto. Het is ondertussen weer opgehouden met regenen. We bekijken de route voor morgen.

Woensdag 5 januari 2022 naar León
We doen rustig aan vanochtend. Tegen tienen zijn we op pad. We rijden door een kaal en heuvelachtig landschap. Deze rustige weg heet hier Via de Santiago de Compostella. Ver voor ons is de lucht donker. Tegen elven stoppen we in Carrión de los Condos, duidelijk ook een pelgrimsplaats. We maken een rondje door dit kleine, levendige stadje met o.a. een pelgrimskerk en een oud klooster. Als we net weer verder rijden begint het te regenen. Een half uur later is die in natte sneeuw veranderd en weer wat verder blijft de sneeuw ook liggen! We rijden in een voorzichtig tempo verder en bereiken veilig de parking in León. We zijn er inmiddels achter dat gemotoriseerde stepjes een officieel vervoersmiddel zijn. Volgens verkeersborden mogen ze op de busbaan, waar ook taxi’s en fietsers rijden We hebben geen zin in weer een nat pak dus wachten we tot het tegen vier uur alleen nog maar miezert. Dan gaan we met paraplu en warm aangekleed het centrum in om de architectonische meesterwerken van deze stad te bekijken. Dat zijn er heel veel! Allereerst de 13de-eeuwse gotische kathedraal met een reusachtig en prachtig roosvenster, en honderden glas-in-lood ramen. Er zijn mooie beeldhouwwerken, een schitterend altaar en koorbanken met kunstig houtsnijwerk. Het volgende dat we bezoeken is het Panteón Real met aangrenzend museum dat één van de waardevolste monumenten is van Spanje. Schatkamers vol met overblijfselen van vroegere koningen van Castilië en León. De Romaanse basilica huisvest de relikwieën van Sint Isodorus en in de grafkelders liggen 23 koningen en koninginnen en hun kinderen onder een plafond met oude fresco’s. Ook de Hostal de San Marcus is indrukwekkend, gebouwd door de ridders van Santiago. De gevel is ruim 100 meter lang en twee verdiepingen hoog. Het gebouw was ooit een ziekenhuis en een gevangenis. Nu is het een luxe Parador (hotel), een kerk en een museum. Het is al donker als we teruglopen. Het krioelt op straat van de gezinnen. Veel mensen lopen met grote taartdozen in de armen, waarschijnlijk gevuld met de traditionele 3-koningentaart. Verschillende wegen zijn autovrij gemaakt en bij de verlichte fontein staan mensen te wachten op …een optocht misschien? Op diverse plaatsen staan kermisattracties en heel veel straten zijn prachtig verlicht. Wij lopen terug naar de camper om op te warmen en wat te eten. De voetgangersbrug waar we naast staan is helemaal versierd met lampjes. Morgen zijn alle winkels dicht i.v.m. 3-koningen, het is een nationale feestdag.

Donderdag 6 januari 2022. Naar Zamora
Het is echt koud vannacht; we laten onze verwarming op een laag pitje aan om te voorkomen dat het water bevriest. Alles is wit van de rijp. De stad lijkt uitgestorven als we vertrekken. Ook onderweg naar Benavente is er amper verkeer op de weg. We dubben erover om wel of niet nu naar Portugal te rijden. We moeten nl. aan de grens een negatieve coronatest laten zien die niet ouder is dan 48 uur en we zijn er nog niet achter waar we die kunnen halen. Vandaag in ieder geval nergens, want alles is dicht. We besluiten eerst maar eens wat zuidelijker te gaan in Spanje, in de hoop op beter weer. Zamora lijkt een goede keus, want er is veel te zien volgens onze ANWB-navigator. We zijn er tegen twaalf uur op een prima uitziende camperplek vlak tegen het centrum aan. Het is in ieder geval een aantal graden warmer dan in León. We wandelen naar het gefortificeerde historische centrum dat boven de rivier de Duero ligt. Naast het kasteel ligt de 12e eeuwse kathedraal met een koepeldak bestaande uit 16 panelen. Helaas zijn we net te laat voor een bezichtiging binnen…o ja, alles is dicht tussen 14.00 uur en 16.00 uur. We lopen langs verscheidene prachtige kerken naar de Plaza Mayor, dat een gezellig plein is met cafeetjes die open zijn. De meeste gasten zitten buiten aan het bier of de wijn. Wij drinken toch maar binnen iets, even tijd om op te warmen. We zien een apotheek die open is en vragen binnen of ze een antigeentest kunnen afnemen met document als bewijs. Nee dat kan niet; we moeten daarvoor maar naar een Centro de Salud, (een soort dokterspost) maar die zijn vandaag gesloten. We besluiten om morgen eerst naar het toeristenbureau te gaan voor informatie en daarna te beslissen of we al dan niet de grens over gaan naar Portugal. Al met al toch een leuke dag met veel mooie bezienswaardigheden.

Vrijdag 7 januari 2022 naar Bragança, (Portugal)
Om half 10 lopen we richting het toeristenkantoor. Halverwege zien we een grote farmacia; we gaan het hier nog een keer proberen. De juffrouw is zeer behulpzaam en geeft ons een adres waar we zonder afspraak een coronatest kunnen laten afnemen. We vergeten het toeristenkantoor en gaan naar het opgegeven adres, zo’n 2 km verderop. Na even wachten zijn we aan de beurt en na de test en 35 euro pp aftikken kunnen we een kwartier later het document ophalen. De dame wenst ons goede reis. Het is gelukt! Terug bij de camper gaat de zon schijnen en na LPG en Diesel innemen gaan we op weg naar de Portugese grens, die we om 13.00 uur passeren. Eigenlijk is het al 14.00 uur, maar in Portugal is het een uur vroeger. Het landschap is ondertussen bergachtig geworden met veel wilde variatie. De camperparking is pal onder het kasteel van Bragança; een rustig plekje. Er staat ruim 2000 km op de teller. Natuurlijk gaan we meteen op pad. Bragança ligt op een heuvel. Oorspronkelijk was het een ommuurde citadel, waarvan het kasteel uit 1187 (met wachttorens en kerkers) en de Santa Mariakerk goed bewaard zijn gebleven. Er staan nog steeds bewoonde huisjes en een schandpaal. Over de dikke muren is een wandeling te maken met zicht op het centrum en de wijde omgeving. We lopen via de andere poort het centrum in, wat ons eigenlijk wat tegenvalt. We wilden vandaag uit eten gaan, maar vinden niks geschikts. Er is veel dicht. Dus via een omweggetje langs een riviertje terug naar de camper; hier zien we veel vervallen en onderkomen huisjes aan hobbelkeienstraatjes. Als de zon ondergaat is het meteen fris…morgen maar weer wat verder naar het zuiden afzakken; er is genoeg te zien.

Ron

Hoi reizigers. Het is echt genieten. Leuk reisverslag en prachtige foto's.

Jeannette

Wat een mooie reis weer! Heb Fontyscollega gehad die uit Leon komt. Wist niet dat dit een grotere plaats was. Mooie foto's. Hopelijk niet teveel zieke vogels, zo triest nu met de vogelgriep. groetjes

Hans en Willemien

Weer leuk om mee te genieten. 35 euro is goedkoper als hier in NL maar het blijft een rare activiteit dat testen.
Portugal blijft verrassend hebben we ook gemerkt toen we in Lissabon waren. Goede reis verder en we blijven volgen. ?

Mieke moller

Wat zien jullie weer veel moois.Leuk om te volgen!
Fijne reis verder!

Rob

Wij vliegen morgen naar Portugal,komen jullie nog in de buurt?

Els

Zoveel mooie bijzonderheden weer. Dank voor het delen en veel geluk en veilige reis verder. Ik volg (virtueel natuurlijk)

Hannie

Beeldend verslag weer; heerlijk om zo een beetje mee te reizen !!

Marij

Alle goeds voor 2022! Fijne reis en blijf gezond! Groetjes vanuit de sneeuw. ❄☃️❄

Josephine

Weer een leuk en interessant reisverslag. Ook mooie foto's. Wij gaan vrijdag naar Spanje. Fijne reis verder!

Reizigers

Werden jullie gecontroleerd bij de grens.
Wij willen het gaan proberen…
Groet reizigers