nartentinekewinter2022.reismee.nl

België en Frankrijk door.

Van Waalre naar Hernani (S)

Maandag 27-12-2021:
Dit is uiteindelijk toch niet de datum van vertrek geworden.. Als aan het einde van de middag mijn migraine is weggetrokken staan de spullen klaar om een dag later te vertrekken.
Dinsdag 28-12-2021:
Doodmoe en klam van het zweet kom ik van mijn vroege ochtend-ommetje terug. Ik ga liggen, want ik ben duizelig en probeer mijn hartslag zo weer tot rust te brengen; dit heb ik nog nooit meegemaakt! Na een uurtje is het nog niet beter. Mijn hart is nog steeds op hol. Nart dringt aan om de huisarts te bellen en na een bezoek, word ik meteen doorgestuurd naar de “eerste-hart-hulp” in het Maxima. Na alweer een hartfilmpje en bloedafname komt de cardioloog met de conclusie en een uitleg: een hartritmestoornis die “boezemfibrillatie” wordt genoemd. Niet levensbedreigend! Ik ga aan een infuus met een medicijn en binnen no-time is de hartslag weer normaal. Na twee uur afwachten, mag ik weer naar huis en voel me weer kiplekker. Wel krijg ik nog een vervolgafspraak om te praten over medicatie.. ergens in maart als we weer terug zijn.
Woensdag 29-12-2021:
Vandaag dus eindelijk op weg. We willen Antwerpen omzeilen en laten ook Brussel links liggen We rijden tot aan Mouscron (Moeskroen) aan de Franse grens vlak bij Lille. Onderweg pauzeren we even in Baasrode voor een nat wandelingetje langs de Schelde. Heel veel regen onderweg en alles is grijs en grauw. Net voor donker komen we op de parking naast de kunstacademie in Mouscron. We lopen nog even door het centrum dat verbazend uitgebreid is ingericht in kerstsfeer met markt-kraampjes, lichtobjecten en feestversieringen.
Donderdag 30-12-2021:
s’ Morgens schiet er een koppelstuk van de badkamerkraan los met als gevolg een waterballet…. Nart gaat dit probleem te lijf. Ondertussen ga ik geld pinnen. Tegen half 10 is alles weer in orde en gaan we op weg. Het schiet vandaag wat beter op. De grens met Frankrijk passeren we bij Wattrelos. Dan gaat het via Lille, Arras en Doulans naar Saint Riquier, waar we een stop maken voor de lunch en dit heel oude en mooie stadje bekijken. Het heeft een Abdij, een klooster en nog wat mooi bewaard gebleven gebouwen. Bij Abbeville steken we de Somme over en na Rouen (waar de zon begint te schijnen!) rijden we langs de Seine door naar Nonancourt waar we bij de Mairie en de brandweer een prima overnachtingsplekje vinden. Er is gratis service aanwezig en meerdere camperaars weten deze plek te vinden. Ook hier een wandelingetje door het stadje dat doorsneden wordt door het riviertje de L’Avre.
Vrijdag 31-12-2021:
De laatste dag van het jaar 2021… Met een “irritante” schittering van de zon op de voorruit gaan we op weg. We doen even de Aldi aan voor wat laatste boodschappen en rond lunchtijd stoppen we in Chateaudun. Hoog op de stadsmuur staat een imposant kasteel. We maken een wandeling omhoog en bekijken het historisch centrum met o.a. een ruïne van een kerk uit de 6e eeuw; er is niet veel van over.
Dan weer verder. We tanken bij de Intermarché en steken de Loire over bij Tours. Tegen vieren komen we in het gehucht Chezelles aan. Wat huizen aan een doorgaande straat, meer is het niet. Een eindje van de weg af is een camperplaats dicht aan het riviertje de Clain. Er staan al drie campers. Wat een rust hier, een prima plek voor een jaarwisseling. Maar eerst nog even de benen strekken. We passeren een menhir, midden in een weiland en iets verder op staan de overblijfselen van een Gallo-Romaans amfitheater. Zo te zien wordt er nog steeds gezocht naar archeologische restanten, want er staat een hek omheen en is op bepaalde dagen geopend. De avond brengen we door met een kaartspelletje en Peter Pannenkoek en in alle rust glijden we 2022 in. Als de diverse appjes met nieuwjaarswensen gelezen en beantwoord zijn gaan we slapen…geen knal gehoord!!
Zaterdag 1 januari 2022:
Om half 10, na een prachtige zonsopgang met nevel over de velden, vertrekken we. De ringweg om Poitiers stikt van de rotondes en stoplichten. Nog steeds volgen we de N10. Na Angoulême vinden we in Roullet St Estèphe een mooie plek voor een wandeling en een picknick. Voor het eerst weer buiten zitten in de zon!
Verderop verlaten we de N10 en gaan richting Libourne. We rijden door de uitgestrekte wijnvelden van de Bordeaux-streek. Ook vandaag zoeken we tegen vieren een geschikte overnachtingsplek en vinden die in Ailles bij een sportveldje. Er wordt ge-jeu-de-bouled door een groepje mannen tot de zon onder gaat. Wij lopen een rondje om de kerk in dit bijna uitgestorven gehucht. Wat later komen ons nog 2 campers gezelschap houden, net als een uil, die zich vlakbij laat horen. We hebben genoten van deze eerste zonnige dag.
Zondag 2 januari 2022:
Even goed de ruiten poetsen voor vertrek. Eerst naar de camperplaats van Capiteux om de toilet te legen, de service in Ailles is afgesloten in de wintermaanden. Lidl is de 2e stop vlak voor Mont de Marsan. Bijna alle winkels zijn vandaag gesloten, deze is gelukkig op zondagochtend open. Een uur later stoppen we in St Paul de Dax bij een camperplaats/picknickplek in een bos voor de lunch en een prettige wandeling naar de Étang de Poustagnac. We vervolgen onze route naar de Spaanse grens bij St Jean de Luz. De kustweg loopt via Ondres en Bayonne en de eerste Pyreneeën toppen komen in zicht. Bij Bidart zien we zelfs het vrij drukke strand. Na de grens rijden we nog 30 km door tot aan Hernani. De teller staat dan op 1366 km. De parking is op een klein industrieterrein. Het ziet er rustig uit. Natuurlijk gaan we het centrum verkennen, dat vlak bij ligt aan de andere kant van het spoor. De onderdoorgang lijkt gemaakt voor kabouters. Voor de Spanjaarden is de siësta nu voorbij en langzaam beginnen de terrasjes vol te lopen. Veel gezinnen gaan aan de wandel en in de speelparken zijn kinderen te zien en te horen. Via het riviertje de Urumea wandelen weer terug naar de camper. Er staan nog 6 campers ondertussen. We gaan eens bekijken hoe het vervolg van de reis gaat worden.

Ineke

Leuk weer om mee te lezen.
Veel plezier met deze reis.

Leny schrage

Tsjonge het begin was nogal onaangenaam. Gelukkig opgelost bij MMC en dan die lekkende kraan. Voor de rest klinkt het weer avontuurlijk en leuk en ondernemen jullie als vanouds weer van alles onderweg. Fijne voortzetting en uiteraard de allerbeste wensen van ons voor 2022.

Rob

Weer een ondernemende tour in deze dagen,mooi dat jullie overal kennis opdoen

Tet

Weer een leuk verslag. Blijf gezond in 2022!
Goede reis.

Josephine

Het is weer een boeiend reisverslag Tineke! En Nart, mooie foto's!

Ineke van Klinken

Nounou , wat een begin!
Maar inmiddels zijn jullie lekker opgeschoten, en we voelen de warmte al in het verhaal.
Groetjes , Ineke

Hans en Willemien

Zo te lezen een moeizame start maar jullie zijn op pad. Nattigheid binnen een buiten de camper maar alles eindigt dan toch weer zonnig en dat is mooi. De beste wensen van ons blijf gezond en veel veilige kilometers. Geniet ervan. Dat doen wij ook een beetje van jullie verhaal en foto's.

Ans

Gelukkig weer lekker op pad!
Geniet van 't reizen en het opdoen van nieuwe ervaringen en het ontdekken van mooie plekjes.
Wij zijn sinds gisteren weer geland bij de cabanon, heerlijk!!!
Gisteren samen met Frank geproost (bij een knappend houtvuur) op onze warme-truienactie die ook dankzij jullie zo'n succes is geworden!!!
Liefs xxx

Jeannette

Geniet van de rust en de vergezichten, corona even achterlaten en het hart tot rust laten komen. Ben benieuwd wat jullie weer allemaal tegenkomen.

Wim v.Kessel

Voor jullie reis was dat geen prettig begin maar beter dit voor de reis dan tijdens de reis.
Nu maar genieten.

Tini en Mimi

Hoi, op de eerste plaats een gelukkig nieuwjaar !!!
Wat een heftige tijd om jullie vakantie te beginnen ,dat was schrikken.
Maar nu weer gaan genieten hè
met lieve groetjes van ons .En nog bedankt voor de felicitatie op Tini’s verjaardag ?

Roos

Eerst het verhaal en dan de foto’s is voor mij de beste volgorde.
Ik volg jullie en de coronabesognes blijven jullie ook niet bespaard.
Benieuwd naar Portugal.